Ik ben Bart Lakeman de persoon achter rekendocent.nl, sinds 2015 betrokken bij het rekenonderwijs in het MBO. Vanuit mijn functie als rekencoördinator en rekenspecialist bij een groot ROC ben ik veel bezig met onderwijsbeleid aan de ene kant en onderwijskwaliteit aan de andere kant. Wat mij daar steeds meer in opvalt is dat er in Nederland weinig opleidingen zijn die inhoud geven aan het vak rekenen. Oftewel er is weinig scholing op het gebied van alles wat te maken heeft met rekenen in het MBO onderwijs.

Daarom ben ik in 2021 gestart met rekendocent.nl met als doel het het verbeteren van het rekenonderwijs doormiddel van trainingen en workshops voor rekendocenten.

Uit veel literatuur blijkt dat het een groot verschil maakt wie de (reken)les verzorgt! Vanuit mijn eigen opleidingen, literatuur en praktijkonderzoek heb ik een kader ontwikkeld voor rekendocenten. En vanuit dat oogpunt wil ik het rekenonderwijs verbeteren door te beginnen bij degene die voor de klas staat.

Mijn onderwijs carrière begon met het behalen van een tweedegraads bachelor diploma pedagogiek, van daaruit een aantal jaar in het onderwijs gewerkt, maar daarna mijn vleugels uitgeslagen richting het bedrijfsleven. In deze tijd heb ik ook een middle-management opleiding gedaan. Na veel te hebben geleerd en ondernomen ben ik terug het onderwijs in gegaan, nu als rekendocent. Rekenen trok mij heel erg, het in concreet en helder wat de leerling/student moet kennen en kunnen. Van daaruit ben ik mij verder gaan professionaliseren met een opleiding tot rekenspecialist en rekencoördinator. Daarna ben ik ook in deze functies gaan werken. Als rekencoördinator heb ik het beleid gevormd en later hervormd naar aanleiding van de nieuwe rekeneisen. Als rekenspecialist ben ik bezig met handelingsplannen maken en uitvoeren voor studenten met (ernstige) rekenproblemen.
Maar ook ik ontwikkel mezelf steeds verder in juni 2022 heb ik mijn master Learning & Innovation afgerond, waarbij de focus ligt op onderwijsvernieuwingen/veranderingen en hoe je deze tot een succes kan brengen. Dit kan ik uiteraard goed toepassen bij het vormgeven van het (reken)onderwijs!

Kortom mijn hart klopt voor het onderwijs, en met elkaar kunnen we het onderwijs naar een hoger niveau brengen!